Pages

lauantaina, tammikuuta 13, 2007

Retoriikkaa

Houkuttelin Ritaa kertomaan retoriikasta, koska halusin kuulla miten hän asiasta olisi kirjoittanut. Hän heitti pallon minulle takaisin. Joten kerronpa hieman mitä on retoriikka. Olen ihastunut nyt tuohon sanaan, koska meillä on nyt retoriikan jakso koulussa. Olemme tutustuneet etenkin Aristoteleen retoriikkaoppeihin.

Miksi kirjoittavan ihmisen kannattaa tuntea retoriikan hienouksia?

Retoriikkahan on oppi oppi menestyksekkäästä ja vakuuttavasta puhumisesta. Sitä on luonnehdittu suostuttelemisen taidoksi. (Wikipedia)

Ihminen omaa kunnon puhetaidon, jos hän osaa tuoda mielipiteitään esille ja argumentoida niitä hyvin. Hän osaa vakuuttaa.

Kyse ei ole useinkaan, mistä puhumme vaan siitä miten puhumme siitä! Vakuuttavuuteen vaikuttaa myös esim. puhujan luonne, temperametti, olemus, vaatetus, se missä puhutaan ja kuulijan mielentila.

Taitoa tarvitsevat poliitikot, myyntimiehet, papit, "gurut", opettajat, johtajat ja mielipidevaikuttajat. Myös kirjoittava ihminen tarvitsee tuota taitoa. Sitä tarvitaan etenkin tietokirjoittamisessa (artikkelit ja esseet). Mutta myös fiktiivisen tarinan luomisessa taito tarvitaan. Kirjoittajalla on aina jokin pääväittämä tekstissään. Hän on tuo esille oman näkökulmansa (tiedostamatta tai tiedostaen). Vaikka ei haluaisikaan kirjoittaa ja rakentaa tekstiään kaavamaisesti, tämä on hyvä asia tietää.

Keksin tähän esimerkin:

Ovesi taakse ilmestyy resuihin vaatteisiin pukeutunut haiseva nuori mies. Hän on myymässä sinulle uudenaikaisia tyynyjä. Hänellä on hapan ilme ja hän sanoo: "Osta multa tämmönen. Tää on ihan hyvä. Ok? Tarttis saada vähän lisää fyrkkaa."

Tai

Sinulle tulee postissa kirje, jossa kutsutaan sinut ravintolaan. Sinulle halutaan tarjota ilmainen ateria. Menet sinne ja huomaat, että samalla sinulle kerrotaan uudenaikaisista tyynyistä. Puhuja on pukeutunut siistiin pukuun. Hänellä on itseluottamusta ja karismaa. Hän saa olosi tuntemaan hyväksi puhuessaan. Hän hymyilee sinulle. Itse tyyny on ihan samanlainen ja samanhintainen kuin nuoren miehen tarjoama tyyny.

Ei ole vaikeaa arvata keneltä ostat tyynyn. Saatat ostaa tuollaisen tyynyn tuolta ravintolasta huippuhintaan, vaikka et edes tarvitsisi uutta tyynyä!

Retoriikkasta ei ole hyötyä vain kaupallisissa tai poliittisissa keskusteluissa. Siitä on hyötyä myös parisuhteessa. Ryhdyin tuossa jonkin aika sitten miettimään vakavasti ja harkiten mieheni kanssa eräästä asiasta keskusteltaessa sitä, että mitä hän oikein haluaa sanoa. En tarrautunutkaan tällä kertaa sanoihin tai pilkkuihin eli siihen miten asia ilmaistaan. Halusin katsoa sanojen ohi ja taakse. Onnistuin ymmärtämään miestäni paremmin! Vaati tosin pienen hiljaisen ajatteluhetken.

No niin. Tämä oli tässä. Tiedän, että Rita nyt varmasti saa tästä aiheesta montakin inspiraatiota. ;)

8 kommenttia:

Marko F kirjoitti...

Hei Heidi :)
poikkesin Allyaliaksen blogin kautta. Hyvää viikonloppua :)

HeidiHahmo kirjoitti...

Hei, Marko!

Taidanpa käväistä sinunkin blogissa!:)

Kirsti kirjoitti...

Mut siis hei, on se joskus niin väärin, että se miten sanotaan on tärkeämpää mitä sanotaan. Jotenkin tekisi mieli nousta kapinaan ja ostaa tyyny siltä rähjäiseltä tyypiltä joka kaupittelee niitä ovelta ovelle. Jo riittää tämä ihmisten manipulointi retorisin keinoin ;)

HeidiHahmo kirjoitti...

Kirsti. Niin se tuntuu väärältä ja pahalta sekä surulliselta. Itse oppinut haistamaan ja huomaamaan vääränlaiset kuorrutukset iän ja kokemuksen myötä.

Rita kirjoitti...

Kiitos tästä postauksesta! Monipuolinen ja kiinnostava. Vaikka opetan viestintää, minulta on jäänyt syvempi retoriikkakoulutus sivistyksestäni puuttumaan.

Yksi havainto tekstisi esimerkkeihin tyynyjen myymisestä; Arvelen että se ei ollut retoriikka joka myi tyynyt vaan enemmänkin sanaton viestintä, joka vaikutti ravintolavieraan tunteisiin ja tuntemuksiin.

HeidiHahmo kirjoitti...

Minusta sanaton viestintäkin kuuluu retoriikkaan.

Se on yksi osa siitä mikä vaikuttaa puheen vakuuttavuuteen.

Silläkin on myös merkitystä mitä jätetään sanomatta...

Kimmo kirjoitti...

Niin - ikäväähän se on, että ihmisiä manipuloidaan retorisin keinoin. Puhetaidon lisäksi tarvitsemme kriittistä kuuntelemista.

Mainitsemasi miellyttävä tyynynmyyjä on viestijänä lähinnä manipuloija, joka ei välitä kuulijoidensa todellisista tarpeista, vaan luo heille uuden vain häntä itseään palvelevan tarpeen. Sinunkin teki mieli ostaa tynyy, vaikka et olisi sellaista tarvinnut. Mutta ei tuo rähjäinenkään tyynynmyyjä ollut retoriikassa yhtään parempi. Jos ostamme tyynyn pelkästä säälistä - eikö sekin ole osoitus siitä, että meidät on manipuloitu?

Minun mielestäni viestijän tulee osata myös kuulijoidensa kuuntelu. Tämä silläkin uhalla, että viestijä joutuu korjaamaan omaa viestiään tai jopa vaikenemaan huomatessaan mitä kuulijat todella tarvitsevat.

Siihen MITEN viestitään sisältyy myös kuulijoiden kunnioitus ja vuorovaikutus heidän kanssaan.

Isopeikko kirjoitti...

Mielenkiintoinen aihe. Kiitos, että kirjoitit siitä. Taidankin lukaista nuo Aristoteleen tekstit ihan vaan oppiakseni niistä jotakin.